Pressemelding: Jeden av Marcelino Valiente

“JEDEN” – Scenekunstperformance / COMPANY B. VALIENTE
12. og 13. november 2011 kl.19.00 / Dramatikkens hus, Oslo

“JEDEN”
Hvorfor har vi glemt at den lille jenta Omayra Sanchez døde i Colombia i 1984, etter at hele verden så henne på TV? Hvorfor begår en 30 år gammel mann selvmord, mens han ser på et vakkert landskap? Hva tenkte eller følte billedkunstneren Roman Opalka, når han malte tallet 1.000.000? Hva skjer i hodet vårt, når vi drømmer? Hvorfor kan vitenskapen forklare dødsfallet, men ikke redde livet? Hvordan kan to mennesker med to forskjellige språk, klare å kommunisere sammen? Hvorfor kan en fisk leve hele livet i en glassbolle, uten å kjede seg? Hvorfor beveger en katt seg, når den drømmer? Hva liker vi mest av alt i livet? Hva skjer i hjernen vår når vi må ta en avgjørelse? Finnes det et liv etter døden...?

Er all informasjon som vi får, mistet?
Er alle bildene vi ser, forsvunnet i det vi kaller glemsel, eller bearbeides de i hodet, og lager tusenvis av nye linker og forbindelser for å skape en ny betydning?
Er den nye betydningen en ny form for viten el. kunnskap?
Eller er det bare en ubevisst strategi for å beskytte seg mot påvirkning av hva man har sett eller opplevde?

“JEDEN” peker på den irrasjonelle eller absurde måten mennesket omfavner virkeligheten på og stiller spørsmålet om menneskets tilstedeværelse og forsvinning.

MEDVIRKENDE
Tekst og Regi: Marcelino Martin Valiente
Skuespiller: Gard Knudstad Frostad
Dramaturg/konsulent: Ole Johan Skjelbred-Knudsen
Lysdesign: Jean Vincent Kerebel og Marcelino Martin Valiente
Co-produsent: Dramatikkens hus
Fotograf: Marit Espeland
Produksjon: Company B. Valiente/ Marcelino Martin Valiente og Gunhild Bjørnsgaard

Samarbeidspartnere:
Compagnie Beau Geste ved Dominique Boivin/ Val de Reuil i Frankrike, Théåtre de Lenche/ Marseille i Frankrike og Norsk skuespillersenter/ Tekst lab.

Forestilling er støttet av:
Norsk kulturråd, Dramatikkens hus, Fond for Lyd og Bilde, Fond for utøvende kunstnere, Utenriksdepartementet.

Skrevet om manuset til ”JEDEN”
av Kai Johnsen, kunstnerisk leder ved Dramatikkens hus i Oslo
Dramatikkens hus er godt kjent med Marcelino M Valientes mangeårige arbeid. Hans tekst /forestillinsprosjekt “Jeden” vurderte vi som svært relevant. På bakgrunn av dette, tilbød vi 1 ukes workshop på Dramatikkenshus, jan-2011, noe som synliggjorde et stort potensial og peker mot en potensielt kvalitetsfundert forestilling på godt nivå.
- Dans: Han etablerte i 1997 samtidsdansekompaniet Company B. Valiente (Oslo) med Gunhild Bjørnsgaard, nylig hatt premiere på CODA 2011, og ønskes velkommen tilbake i 2013.

”JEDEN” er den tredje del av ”PENSCENIQUES”- prosjektet, som startet i 1999.
Pensceniques kan oppsummeres slik;
”Penscéniques” er en historie om kroppen og om hvordan den forstyrres av tankene, slik at den tvinges til å søke sin egen strategi. Her er det publikums oppmerksomhet som skaper, ødelegger
og på nytt, skaper meningen/forestillingen; For hvis ”Penscéniques” forsøker å antyde hva kroppen/ forestillingen muligens kan være, er det enda et viktig element: at kroppen/tilskueren fra før, er merket av hva han har opplevd/har sett.

OM DE MEDVIRKENDE:

MARCELINO MARTIN VALIENTE har siden 1995, regissert i Norge en rekke teaterforestilling på institusjonsteatre, samt for frie grupper. Han har også jobbet som koreograf i Company B. Valiente siden 1997 med koreografen Gunhild Bjørnsgaard.
Hans stil er preget av en kombinasjon av flere kunstneriske disipliner.
- Teater: Han har regissert i Norge og Frankrike, samt utviklet gjennom flere år, et eksperimentelt scenekunstprosjekt kalt «Penscéniques», som reiser spørsmålet om forholdet mellom scene og publikum, som vi får se i dette nye verket.
- Film: Han har tidligere regissert/ dramatisert flere kortfilmer, samt en langfilm, og skriver for tiden på sin andre langfilm, med manusstøtte fra Norsk Filmfond.

GARD FROSTAD KNUDSTAD er frilansskuespiller med base i hjembyen Bergen. Han har bred erfaring fra institusjonsteatre, frie teaterkompanier, blant annet Den Nasjonale Scene i Bergen, Sogn og Fjordane- og Hordaland Teater, Beaivvas Sami Teahter, NRK-Radioteateret, Bergen Byspill. Han driver også sitt eget teaterkompani; Arena Proscenia, der han skriver, lager musikk, gjør regi.

DRAMATURG/KONSULENT OLE JOHAN SKJELBRED er utdannet fra skuespillerlinjen ved KhiO. Han spiller for tiden "Sonic Hamlet" på Nationaltheatret. Han har oversatt, dramatisert, regissert og bearbeidet stykker for diverse teatre.

COMPANY B. VALIENTE (etablert 1997) har vist sine samtidsforestillinger på nasjonale scener, som på regions- og avant garde teatre, på festivaler i Norge og utenlands og andre arenaer som bl.a. fengsler. Kompaniet har fra begynnelsen jobbet crossover med ulike kunst disipliner. Samtidsdansen har alltid vært sentrum for forskning, og fra der gått i møte med andre uttrykksformer som visuell kunst (video), teater, musikk og arkitektur. Kompaniet har nylig hatt premiere på CODA/Oslo International Dance Festival i hovedprogrammet.

FOR MER INFO SE PÅ:
www.bvaliente.com

KONTAKTPERSON:
Marcelino Martin Valiente: 99437122, valiente@online.no
Prøver holdes siste uken før premieren på Dramatikken hus, dagtid.
(da han har prøver, gjerne send sms og be om at han ringer tilbake,
eller legg igjen beskjed på svarer.)

Henvendelser/søknader:

prosjekter@dramatikkenshus.no