08.02.12 - Jeg svarte på en drøm
Dramatikkens hus' egenproduksjon

Marte Wexelsen Goksøyr kjemper for seg selv og andre - og ethvert menneskes rett til livet og alt hva det byr på, i en forestilling basert på hennes egne refleksjoner og opplevelser.

Les mer
09.02.12 - Jeg svarte på en drøm
Dramatikkens hus' egenproduksjon

Marte Wexelsen Goksøyr kjemper for seg selv og andre - og ethvert menneskes rett til livet og alt hva det byr på, i en forestilling basert på hennes egne refleksjoner og opplevelser.

Les mer
16.02.12 - Radio Barents 111 av Franzisca Aarflot
Gjestespill fra Samovarteatret

Samovarteaterets "Radio Barents 111", er en rykende fersk og høyst samfunnsaktuell forestilling som tar publikum med på en eventyrlig reise til verdens ende og Barents' hjerte. Spilles 16,. og 17. februar kl. 19.00.

Les mer
17.02.12 - Radio Barents 111 av Franzisca Aaarflot
Gjestespill fra Samovarteatret

Samovarteaterets "Radio Barents 111", er en rykende fersk og høyst samfunnsaktuell forestilling som tar publikum med på en eventyrlig reise til verdens ende og Barents' hjerte. Spilles 16. og 17. februar kl. 19.00

Les mer
23.02.12 - Theatre in times of crisis #2
Seminar i regi av TeaterTanken

I november i fjor tok de for seg scenekunstpolitikken i Nederland. Nå er det våre naboland Sverige og Danmark som står for tur. Dramatikkens hus ønsker igjen TeaterTanken velkommen som arrangør og samatlemoderator!

Les mer
22.03.11 - "Monsters of reality"
Festival 22-25.mars

Festival som arrangeres på Dramatikkens hus 22/3/12 - 25/3/12 med mange internasjonale gjestespill, foredrag og debatter.

Les mer
22.03.12 - Point Blank
Edit Kaldor/Amsterdam

Point Blank is a visual theatre performance in which the narrative is constructed by using paparazzi-style photographs of everyday situations.

Les mer
23.03.12 - CMMN SNS PRJCT
Kalauz/Schick Zürich/Berlin

CMMN SNS PRJCT deals with social relationships and the gaps that can be created when operating beyond the logic of economic profit.

Les mer
24.03.12 - logobi 02
Gintersdorfer/Klaßen (Tyskland/Elfenbenskysten)

Everything is what it is. There is nothing symbolic, parodistique or illusionistique in our work, but we do not always tell the mere truth. We want a direct as possible transport from the life in theatre and the theatre in life.

Les mer
25.03.12 - Promethevs in Athens
Rimini Protokoll/Berlin
Les mer

plogg: Snik og Snok på månen

 

Plogg 2: 14. oktober, Amman

Vi er straks på vei hjem fra Amman etter et veldig vellykket residensopphold ved National Centre for Culture and Arts. NCCA er en av co-produsentene våre på "Snik og Snok på månen". I løpet av en ti dagers periode har hele vårt interne team jobbet med Snik og Snok, og vi er kommet et godt stykke på vei, etter en helteverdig innsats fra alle involverte. Vi har nå en blueprint av forestillingen, ferdig scenografisk løsning og noen spennende strikkskjermer. En felles studietur til Petra halvveis i oppholdet var inspirerende, og ikke minst kommer det til å sette sitt preg på månelandskapet i forestillingen.

Vi hadde inne et testpublikum på 180 (!) 12 åringer en av de siste prøvedagene i Amman. Det var med skrekkblandet fryd at vi tok de imot, men vi var veldig lettet da vi var ferdig med gjennomgangen, da det virker som de eldste i målgruppen lot seg både engasjere og begeistre. Vi hadde en veldig bra samtale med de i etterkant av prøven og fikk mye gode innspill til videre arbeid.

I tillegg har vi holdt en utvidet workshopserie for NCCA sitt teaterkompani, hvor vi har jobbet med våre metoder (fra Snik og Snok produksjonene) for å lage forestillinger med video/projisering og scene. Målet er ett overhengende kunstnerisk uttykk hvor det oppstår et symbiotisk samspill mellom mediene involvert, som forteller en klar historie. Kompaniet har fått en innføring i mulige måter å arbeide med video/projisering og scene, der skuespillerne både er live og projisert på skjerm. Det har vært spennende, inspirerende og lærerikt for alle parter, og vi er alle godt fornøyd. Lederne av NCCA, Lina Attel og Rania Kamhawi, har invitert oss tilbake til et videre samarbeid, i 2012, for å lage en fullverdig produksjon i samarbeid med NCCA.

Nå vender vi nesa hjemover mot Norge og gjør oss klar for siste innspurt fram mot premiere.

 

Plogg 1: 15.9 2011 Oslo

Vi er ferdig med første prøveperiode på Riksteateret i Nydalen. Vi har jobbet med mulige scenografiske løsninger, rom og projeksjon. Vi har et scenografisk element klart, som er blitt døpt til dingsebomsen. Utfordringen nå er hvordan vi skal få med oss denne til Amman i neste runde... Videre har vi jobbet intenst med å ferdigstille historien. Den er nå tegnet ut i et foreløpig storyboard og det var en lettelse. Historien ble med en gang mye mer synlig og visuell, og dermed er det lettere for alle involverte å skjønne hvordan vi tar prosjektet videre herfra. Vi har også vært på befaring på atelieret til Pablo og sett noen av modellene til det som skal bli byen til Snik og Snok, og de ser rett og slett veldig bra ut!

Foto 1&2: Prøvestart i Nydalen. Testing av visuelt landskap, rom og projeksjon.

Foto 3&4: Befaring på atelieret til Pablo. Modeller av byen til snik og snok.

Foto 5: Klargjøring av scenografi for avreise til Amman.

Snik og Snok på månen er historien om superheltinnene, Snik og Snok, som nyter kultstatus som globale superhelter, med den kjendisstatus, rikdom, forbruk og mediadekning det medfører. Deres fiende Skuggan er forvist til månen og har av jordas befolkning fått tildelt rollen som syndebukk. I et tverrkunstnerisk univers skapt gjennom mediene dans/teater, projeksjon/animasjon og illustrasjon, ønsker vi å skissere en historie om modernitet for barn og unge. Prosjektet har som mål å belyse sider av forbrukersamfunnet vi mener er en stor utfordring relatert til dagens miljøproblematikk. Hva er viktig for oss i vårt daglige liv? Hvilke verdier vil vi bygge livene våre på? Hva tenker vi om fremtiden?

Snik og Snok på månen er oppfølgeren til "Eventyrlige Eventyr" en forestilling for barn mellom 5-10 år som ble spilt for over 15 000 publikummere i Norge og utlandet. Ambisjonen er å lage en spennende forestillingstrilogi for barn og unge som tar opp aktuelle samfunnstemaer som unge mennesker må forholde seg til i dag. Siste del av trilogien, From China with love (13-16 år), skal etter planen utvikles i 2013. Ideen er at hovedrolleinnehaverne vokser med sitt publikum, og at publikum skal kunne kjenne seg igjen i Snik og Snok. I et lekent og magisk univers ønsker vi å vekke nysgjerrighet, undring og ettertanke.

  Snik og Snok på månen er en forestilling for unge i alderen 8-13 år. Premiere 26. nov. 

Medvirkende:
Helle Siljeholm og Sara Christophersen: Idé, konsept, koreografi og dans
Forestillingen lages i tett samarbeid med:
Marie Hafting: Tekstforfatter og historieutvikling
Ludvig Friberg: Video/Animasjon
Pablo Castro: Illustratør/Design av videolandskap
Laurent Ravot: Lysdesign og teknisk sjef
Nancy Mannes: Skuespiller og regiveileder
Sverre Eide: Musikk og lyddesign
Carl Nilssen-Love og Kamilla Kotte Birkeland: Scenografi
Kamilla Kotte Birkeland: Kostymedesign
Dramatikkens hus: Dramaturgisk veiledning

Produsert av Siljeholm/Christophersen i samarbeid Dramatikkens hus, Teater Innlandet, Dansens Hus og National Center for Culture and Arts, Amman, Jordan. Forestillingen er støttet av Kunstløftet, Nordisk kulturfond, FFUK, UD/DTS og Riksteateret. Turneprodusent: Dansearena nord og Annika Ostwald.

Utbrodering av tematikk/konsept:
I "Snik og Snok på månen" ønsker Siljeholm og Christophersen å belyse hvordan fokus på materielle goder og sosial status kan synes et paradoks til en kollektiv klimabevissthet. Dagens unge vokser opp i et samfunn hvor en av de fremtredende problemstillingene i nyhetsbildet er global oppvarming eller klimakrisen. Gjennom media blir vi foret med informasjon og bilder fra naturkatastrofer; det være seg orkaner, vulkanutbrudd, tsunamier, smeltende poler, flom og tørke. Noe drastisk må gjøres, men hva, blir ikke politikerne enig om. Samtidig er det lite fokus på Norge som oljenasjon, og hvordan vi gjennom en svært forurensende industri har bygget oss rike og fått den velstanden og levestandarden vi har i dag.

Videre vokser dagens unge opp i et individfokusert forbrukersamfunn, der egenutvikling og selvrealisering virker tett koblet til materiell status. I dag skal vi, unge som gamle, fly over hele verden på opplevelsesferier, ha de nyeste mobiltelefonene, og det siste innen mote også videre også videre. I vår tid er det blitt vanlig med økt eksponering av egen person gjennom media (særlig sosiale medier), og drømmen om å være kjendis, eller se og bli sett, virker sterkere en noen gang. Er vi for selvfokuserte til å ta klimakrisen på alvor? Oppstår det en konflikt i oss selv idet vi som individer tar miljøproblematikken innover oss? Er kollektiv miljøbevissthet forenlig med et individ fokusert forbrukersamfunn, hvor alle skal aspirere til å bli ”vinnere”? Er fasade viktigere enn innhold? Det er disse spørsmålene vi legger til grunn for utviklingen av forestillingen.

Ideen er å skape et fiktivt parallell univers til dagens globale samfunn hvor superheltinnene Snik og Snok bor. Superhelter er noe alle har et forhold til. Det er noe lekent og lett over superhelter, og de har noe vi ikke har, superkrefter. Ved hjelp av sine superkrefter kan de ordne opp i ting som virker helt uoverkommelig for oss vanlige mennesker. Superhelter trigger fantasien, alt blir mulig, og de er noen vi kan drømme oss bort med. De aller fleste superhelter er menn. Snik og Snok er noe så uvanlig som kvinnelige superhelter. Videre er de ikke helt som andre superhelter. De har riktig nok superheltstatus, men kan superheltkrefter virkelig redde verden? Eller er det helt andre krefter som må til? Snik og Snok har flere karkatertrekk som vi mennesker kan identifisere oss med, men de er uten tvil suprere, sterkere og raskere enn oss. Gjennom deres måneferd viser de seg å være noen riktige helter, noen å se opp til.


Siljeholm/Christophersen er en norsk dansekunstner duo bestående av Helle Siljeholm og Sara Christophersen. De begynte å arbeide sammen i 2006. Begge har danseutdannelse fra London, henholdsvis London Contemporary Dance School (2003) og Laban (2004). De arbeider i ulike samarbeidskonstellasjoner med andre kunstnere/akademikere. Interessen er å utvikle tydelige konsepter som bakgrunn for å skape forestillinger forankret i samtidsdans, men som kan leses utover sjangerne involvert i prosjektet.

www.siljeholm-christophersen.com

 

Vi gratulerer

dramatiker og regissør Tore Vagn Lid med Radioteatrets prestisjetunge Blå fugl-pris for 2012.

Les mer

Vi gratulerer

Demian Vitanza med Aschehougs Deubutstipend.

Les mer

Vi gratulerer

Filmforfatter/dramatiker Linn-Jeanethe Kyed men Oscarnominasjonen for kortfilmen "Tuba Atlantic" som hun har skrevet med regissør Hallvar Witzø.

Les mer

Henvendelser/søknader:

prosjekter@dramatikkenshus.no